Sådan får du din virksomhed med på de sociale medier

Facebook, Instagram, Snapchat, Messenger, YouTube og LinkedIn. Hvordan skal man kunne navigere i alle disse samtidig med man driver sin forretning, hvis man ikke er digital indfødt? Som et ungt webbureau giver VICTR dig her et perspektiv på hvordan du (ikke) skal bruge de sociale medier.

Kend din målgruppe

Der er ikke noget endegyldigt svar på hvilke sociale medier, du skal være på; det afhænger af hvilken målgruppe du ønsker at få fat i og hvad du sælger. Det er vigtigt at lægge en plan for hvad man ønsker at opnå med de sociale medier.

Den primære grund til at virksomheder vælger at være på de sociale medier er for at promovere sine produkter og ydelser. Men det kan ofte være svært, hvis dit produkt ikke er noget din målgruppe deler af sig selv. Det er derfor vigtigt at du tænker over hvad du selv ville finde spændende når du browser de sociale medier.

Har du en is-butik, er det typisk ikke så spændende for dine følgere at høre om dit årsregnskab, men de vil gerne blive fristet af et super tilbud, en konkurrence eller en ny sjov smag.

Vær fokuseret og skab et netværk

Hvis du er kunstner, kan er det oplagte valg at være på Instagram, men hvis du er jurist er det måske ikke de mest fængende billeder du kan lægge op. Det er derfor vigtigt at du vurderer om der er brug for at du er på et givent socialt netværk før du tilmelder dig.

Du skal allerede på forhånd gøre op med dig selv hvilket indhold du vil lægge op på den givne platform, så potentielle følgere ved hvorfor de skal følge dig. Når du bruger din energi på få medier, vil du også have nemmere ved at få en større følgerskare, du kan nå ud til med dine opslag.

Hvis du ikke er sikker på hvad de forskellige netværk står for, vil vi med glæde hjælpe dig.

Brug billeder og lidt tekst

Der er et hav af indhold på de sociale medier, så de fleste vil scrolle forbi dit opslag før de overhovedet har opfattet hvad det går ud på. Det er derfor vigtigt at du fanger din følgers opmærksomhed indenfor få sekunder, for eksempel ved at have et sigende og spændende billede vedhæftet.

Hvis det du kommunikere ikke kan være på et par linjer, så kan det være en god idé at linke til et sted på din hjemmeside, hvor der er relevant indhold.

Det kan i øvrigt være en fin idé at tilføje en overskrift til billedet (i f.eks. Photoshop), men husk kun at have meget få tegn i billedet – det skal ikke bare være en udvidet tekst.

De sociale medier er sociale – engagér dine følgere

Noget mange virksomheder glemmer, er at de sociale medier er lavet til 2-vejs kommunikation. Du skal derfor altid prøve at tænke på hvordan du kan få dine følgere til at like, dele, kommentere og tagge dit opslag. Vær engageret i kommentarsporet, og sørg for at dine følgere ved hvordan de nemt kan kontakte dig.

Du kan f.eks. tilføje en knap til Facebook Messenger på din Facebook-side, så det kun tager 2 sekunder at starte en dialog med din virksomhed.

Annoncér

På flere sociale medier kan man betale for at bestemte persongrupper ser et opslag, såsom på Facebook hvor man kan booste sit opslag. Dette kan være en god måde at sørge for at flest mulig personer ser dit opslag og det er en god måde at eksponere din virksomhed til offentligheden.

Du skal altid huske på at overveje hvor meget du bruger kontra hvor meget du får igen. Dette er en individuel vurdering og det afhænger af dit opslag, din virksomhed, og dine andre muligher for markedsføring.

Læg en plan

Skriv ned hvad du skal bruge de forskellige netværk til og lav en simpel og udførlig handlingsplan for din online tilstedeværelse med ovenstående punkter i baghovedet. Dette kan være en svær øvelse, men det er en god investering af din tid.

Hvis du har brug for en sparringspartner, er du meget velkommen til at kontakte os.

Del og inspirer dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Søg i indlæg:
Har du et andet spørgsmål?
Loading...
Facebook Messenger for Wordpress